10 motive pentru a studia limba franceză
- O limbă vorbită în întreaga lume 270 milioane de vorbitori, din 68 de state, de pe 5 continente
- O limbă pentru piaţa muncii În Romania sunt peste 2000 de întreprinderi franceze şi numeroase întreprinderi româneşti având schimburi comerciale cu societăţi din spaţiul francofon
- O limbă de cultură Acces la literatură, cinema şi muzică
- O limbă pentru calatorii Franţa cea mai vizitată ţară din lume: 70 de milioane de turişti anual
- O limbă pentru a studia în Franţa sau în altă ţară francofonă Acces la studii superioare prin burse de studiu
- O limbă de interes inernaţional Este limba oficială în dezbaterile europene şi este vorbită în cele 3 capitale administrative ale Europei: Bruxelles, Luxembourg şi Strasbourg
- O limbă a informaţiei A treia limbă vorbita pe internet după engleză şi japoneză
- O limbă uşor de învăţat Franceza şi romana sunt înrudite având acelaşi fond latin
- O limbă pentru a învata alte limbi Franceza te ajută să înveţi alte limbi latine: spaniola, italiana, portugheza
- O limbă frumoasă Franceza este o limbă bogată şi melodioasă
SECȚIE BILINGVĂ FRANCOFONĂ ÎN LICEUL TEORETIC ”JEAN LOUIS CALDERON”
În anul 1990 s-a ȋnfiinţat Liceul Teoretic „ J. L. Calderon” care din septembrie a funcţionat cu 2 clase speciale de primar şi 2 clase de limba franceză bilingv.
În anul următor s-au adaugat şi 2 clase de liceu, una cu profil real, iar cealaltă cu profil uman. Profesorii titulari care au predat la aceste clase au fost: Cosma Angela, Vingan Marinela, Ciocani Ana-Maria, Năsăudean Gabriela, Şandor Lucia, Stanca Georgeta, Bilek Viorica şi Radu Mihaela. S- a încercat să se predea limba franceză cât mai multe ore 6-7 pe săptămână şi anumite materii în această limbă, istorie, biologie, geografie, civilizaţie franceză predate de profesori de specialitate sau de franceză, precum Stoian Svetlana, lectorul francez Marc Laurenzi.
La ciclul primar s-a lucrat în binom împreună cu o învăţătoare care preda limba română şi matematica, iar profesorul de franceză facea restul materiilor, desigur că erau 2 clase la care se lucra (de exemplu clasa I şi a III-a sau a II- a şi a IVa). De la bun început atât la gimnaziu, cât şi la liceu s-a lucrat pe grupe, cu 2 profesoare, 2 manuale şi se facea evaluare şi prin teză.
La liceu ȋn urma celor 2 ani de studiu al civilizaţiei franceze în clasele a XI-a şi a XII-a, se susţinea lucrarea pentru obţinerea Atestatului de limbă și civilizaţie franceză, care se bucura de dubla recunoastere româno- franceză. În paralel se studia literatura franceză conform Antologiei, metodă apărută în Franţa.
Treptat s-a diminuat numărul de ore de limba franceză la toate ciclurile la 4 la clasele intensive şi respectiv la 5 ore la clasele bilingve. La primar şi gimnaziu, studiul s-a transformat în sistem intensiv pe grupe, care la un moment dat, a fost desfiinţat. La liceu, activitatea didactică s-a continuat în sistem bilingv pe grupe, la clasa a IX-a se predă Geografia Franţei, iar la a X-a Istoria Franţei, ambele în franceză. Dacă la început, liceul a avut 2 clase bilingve paralele, una cu profil real şi una cu profil uman, încetul cu încetul, au avut loc modificari în funcţie de anumite cerinţe. În locul clasei umane bilingve a apărut o clasă cu studiu intensiv al limbii franceze ( 4 ore pe săptămână), în care s- a lucrat pe grupe iniţial, ulterior şi în momentul de faţă, activitatea didactică desfăşurându-se cu întreg efectivul clasei, care are profil matematică- informatică. Profilul celeilalte clase bilingve s- a transformat în stiinţe sociale, aşa cum există în prezent.
Aceste modificări nu au afectat rezultatele foarte bune obtinuţe de elevii secţiei bilingve, în fiecare an, la olimpiadele şi concursurile de limba franceză, finalizându-se cu premii judeţene, naţionale şi internaţionale. Nu putem omite bursele de studiu în Franţa de care au beneficiat cei mai merituoşi elevi ai secţiei bilingve pe cele 2 profile, uman şi real, la Clasele Pregătitoare de la Sciences Po de la Dijon şi la Clasele Pregătitoare de la Bressuire.
Profesorii de franceză și DNL au beneficiat de programe specifice de formare, au participat la sesiuni de comunicari, conferinţe, congrese locale, naţionale și internaţionale, au publicat în țară și în străinătate cărţi și articole, au fost recompensaţi cu numeroase distincții și premii pentru merite deosebite și rezultate de excepţie cu elevii.
La cinci profesori care s-au remarcat prin activitatea lor în cadrul secţiei, li s-a decernat de către Ambasada Franţei distincţia “ Palmes Académiques” : Popuţa Adriana ( matematică), Radu Mihaela, Stanca Georgeta, Vingan Marinela şi Mara- Romocia Maria ( limba franceză).
Profesorii care predau acum limba franceză sunt : Aldulescu Liana-Olivia, Baloş Bianca-Maria, Ciocani Ana-Maria, Iobb Laura, Mara-Romocia Maria şi Vingan Marinela. Profesorii care predau materiile în limba franceză sunt următorii: Macavei Alina – Istoria Franţei şi DNL Istorie, Margău Dana- DNL Biologie şi Puţan Roxana – Geografia Franţei.
Anul 2003 a reprezentat o etapă foarte importantă pentru secţia bilingvă, deoarece a fost introdus bacalaureatul cu menţiune bilingvă- un mare avataj pentru elevii absolvenţi ai acestei secţii.
A fost implementat Proiectul Bilingv, ȋn fază experimentală la ȋnceput, timp de 4 ani, denumit Proiect Pilot ,, De la Învăţămantul Bilingv la Filierele Francofone” în doar 10 licee din tara printre care şi Liceul ,, J. L. Calderon”. În această perioadă s-a beneficiat de prezenţa pe tot parcursul anului şcolar de un stagiar francez şi periodic de prezenta membrilor AGIR (Asociaţia Generală a profesorilor Pensionari Francezi) care au contribuit la buna desfăşurare a activităţii în acest proiect. În ultimii ani secţia bilingvă s-a bucurat de stagiar francez doar câteva luni pe an.
Obiectivul acestui proiect este pregătirea elevilor pluridisciplinar şi interdisciplinar în vederea susţinerii Probei Anticipate la sfârşitul clasei a XI- a a bacalaureatului cu menţiune bilingvă, precum şi pentru filierele francofone.
Proba Anticipată a bacalaureatului presupune evaluarea Modulului Interdisciplinar care se derulează pe întreg parcursul anului şcolar şi constă în realizarea unui proiect pe o temă aleasă de profesori şi elevi, iar munca desfăşurată pe echipe se finalizează în mai multe etape: cercetare documentară ( la CDI, cu ajutorul internetului, pe teren prin vizite şi excursii tematice, etc.), analiza, selectarea şi trierea informatiilor culese în vederea redactării produselor finale: sondaje, interviuri, anchete, articole, chiar machete, broşuri pliante, filmuleţe, podcasturi, panouri, reuşind să răspundă la problematica comună a proiectului, dar şi la cea a subtemei echipei, toate reunite într- o revistă, pe un site sau pe un blog. Pregătirea elevilor se face în cadrul orelor de DNL (disciplină non-lingvistică) şi MI (Modulul Interdisciplinar) cu profesori care predau anumite materii în limba franceză: matematică, istorie, biologie, din care apoi elevii susţin la alegere proba de DNL de la bacalaureat. Nota obţinută la Proba Anticipata în clasa a XI- a se cumulează cu nota de la proba de DNL de la bacalaureat. De asemenea trebuie menţionat că participarea la bacalaureatul bilingv francofon este condiţionată de obţinerea nivelului B2( la examenele de DELF sau Competenţe lingvistice).
Temele abordate în fiecare an au fost diverse, de la ,,Banatul – unitate în diversitate” trecând prin subiecte legate de anumite evenimente: inundaţii (Apa- prieten sau duşman?), Anul Universului, Anul Tineretului, Capitală Culturală Europeană, sau de realităţi cotidiene: mod de viaţă sănătos, boomul noilor tehnologii, ajungându- se în acest an şcolar la tema ,,Timişoara – aşezământ cultural european”, finalizată cu blogul care conţine, pe echipe, produse finale precum: interviuri, articole, filmuleţe, anchete, podcast.
Pe lângă acest proiect, în cadrul secţiei de limba franceză s- au desfăşurat foarte multe alte proiecte cultura–educative la toate nivelurile de învăţământ- primar, gimnazial, liceal: judeţene ( „ Trilingue pour le IIIe Millénaire” , „ Les Petits Troubadours Francophones ”,„ Les meilleures créations des élèves” , „ A la découverte du cinéma français”, „ Forts en francophonie” ), naţionale ( „ Francofan par le jeu et par le chant”, „ A la Une” , „ Réalite et représentation” , „ La civilisation commence avec nous”, „ Les trésors de notre département”, ), internaţionale ( „ Chants, sons sur scene” , „ Bon vent” , „ Poésie en liberté” , „ Différents, jamais indifférents”, „ Les étoiles de l’ Europe” „ Prix de la paix” , „ Amitie- partage” , „ Les saveurs dans tous les sens” , „ Passeport pour le jeune citoyen européen” , „ Génération bilingue”, „Plumes francophones”, „ Voyager, c’est connaître, échanger, c’est un plus ”, „ Bruxelles, cœur européen ”), etc . La acestea se adauga şi schimburile şcolare cu instituţii şi licee din Franţa ( Saint-Affrique, Carmaux, Buxy, Bordeaux, Commana, Mulhouse, Angouleme, Bourg- en- Bresse, Chalon- sur- Saone, Mornac şi în prezent cu Toulouse), din Belgia (Ath, Graty, Namur) şi din Serbia (Pančevo). Foarte apreciate de elevi au fost şi activităţile în cadrul cercurilor de lectură/ atelierelor de teatru francofon desfăşurate în şcoală sau la Mediateca IFT cu participări multiple şi rezultate deosebite la concursurile şi festivalurile judeţene/ naţionale/ internaţionale organizate.
Remarcabilă este şi activitatea de jurnalism şcolar, iniţiată înca de la începuturile secţiei prin lansarea revistei francofone Tirelire, ajungându- se la numărul 81( 2017), care de- a lungul anilor a cunoscut colaborări cu revista Typo Buxy ( Franţa), fiind stimulată şi prin stagiile organizate în tabere de jurnalism la Ciric şi Muncel ( judeţul Iaşi), dar şi prin distincţiile Label European, obţinute la nivel naţional.
Examenul de DELF şcolar ( Diploma de studii elementare de limba franceză) se desfăşoară în liceul nostru, care a devenit Centru de examen din 2008, păstrându- şi acest statut şi în prezent.
Liceul nostru a dezvoltat dintotdeauna multiple colaborări cu diverse instituţii şi asociaţii, cu precădere parteneriatele cu Institutul Francez Timişoara, Universitatea Politehnica Timişoara, Universitatea de Vest Timişoara, mai ales cu FEAA (Facultatea de Economie şi Administrare a Afacerilor).
În acest context, ne propunem o colaborare mai intensă cu aceasta din urmă, aşa încât o clasă bilingvă francofonă să participe la activităţi didactice organizate în cadrul Facultăţii.
Acest palmares bogat al secţiei bilingve francofone la 34 de ani de existenţă, care a cunoscut atâtea generaţii de profesori şi elevi, foarte implicaţi în toate activităţile propuse şi desfăşurate, care au păstrat şi păstrează spiritul mereu tânăr pentru a întreţine aprinsă flacara Francofoniei se îmbogăţeşte zi de zi.
Aceste rezultate au dus la obținirea în septembrie 2023 a certificatului de excelență în studiul Limbii Franceze LaBel France Education!!
Activități școlare și extrașcolare 2022/2023
- Premii la Olimpiada de Limba franceză, faza judeteană: Duţu Vittorio – Menţiune I, clasa a VIII-a, Căpăţână Nikole Karina – Menţiune II, clasa a VIII-, Dragoi Yasmina , mentiune, clasa a X- a A,Dologa Delia si Vladut Marian, mentiune, X A,Mitron-Tomesc Daiana, mentiune, clasa a VII-a A,Ursu Sofia, mentiune, clasa a VII-a A,Paiovoici Maia, mentiune, clasa a VII-a A, Serbescu Bianca, mentiune, clasa a X-a DCoroiu Rafaella, mentiune, clasa a X-a D, Toth Ioana, mentiune, clasa a XI-a A,Serbescu Bianca, mentiune, clasa a X-a D,Coroiu Rafaella, mentiune, clasa a X-a D.
- Concursul international „La Pléiade”
Eleva Toth Ioana Alexia, din clasa a XI-a, sub coordonarea prof. Iobb Laura, a participat la concursul international de limba franceza organizat de UVT Timisoara si a obtinut premiul II, recunoscandu-i-se astfel media 10 (zece) drept medie de admitere la Facultatea de Litere, Istorie şi Teologie, la programele de studii universitare de licență care au în structura lor limba franceză (Limbi şi Literaturi sau Limbi Moderne Aplicate), în sesiunea de admitere din anul 2024 .
- Concursul international „Dis-moi dix mots”
Elevul Pasconi Mario din clasa a X-a D, coordonat de prof. Iobb Laura si Vingan Marinela, a obtinut premiul III la concursul international Dis-moi dix mots organizat de Ministerul francez al culturii si Institutul francez din Roamania.
- Concursul national „Cangurul lingvist”
La etapa din luna februarie 2023 a concursului „Cangurul lingvist” au participat peste 100 de elevi din școala noastră, toate doamnele profesoare implicându-se in organizarea concursului. Urmatorii elevi, coordonati de prof. Erimescu Oana, Iobb Laura si Vingan Marinela, au obtinut premii dupa cum urmeaza:
- Premiul I – Mitron-Tomesc Daiana (Pothos VII A)
- Premiul II – Paiovici Maia (d’Artagnan VII A), ), Talpau David – premiul II (VI B) Lelli Alessia – premiul II (VI B)
- Premiul III – Ursu Sofia (d’Artagnan VII A), Dragulete Elisa (d’Artagnan IX D), Serbescu Bianca (Porthos X D), Petrescu Karina (Porthos XD), Gramada Adrian (Aramis XD), Molnar-Matei-Cozma Rares premiul (VI A)
- Concursul national „Chants, sons sur scène”
Prof. Erimescu Oana a participat cu eleva Miholcea Tina din clasa a VI-a B la faza finala a Festivalului de muzica francofonă „Chants, sons sur scène” la Baia Mare , 12 – 14 mai 2023 si a castigat Premiul I.
- Concursul județean “Les meilleures créations des élèves”
- Baloș Bianca a coordonat următorii elevi din clasa a V-a A si XI-a D, Bodea Anisia și Miclău Răzvan Octavian – Menţiune I si Goidea Dana Luana , Topai Ioana– Premiu special.
- Erimescu Oana a fost coordonator al elevilor din clasa a XII-a D : Gioaga Denisa (premiul I) Iancu-Marola Roberta (mentiune III), , Ghilezan Diana (premiul special) si a VI- a B : Miholcea Tina (mentiune I), Duicu Patricia (mentiune I) Belgea Romina, Sancraian Izabella (premii speciale), participanti la concursul “Les meilleures créations des élèves“.
- Iobb Laura a coordonat si participat cu elevii claselor a VII-a, a IX-a D, a X-a D şi a XI-a D la concursul „Les meilleures créations des élèves ” unde a obtinut 4 premii speciale.
- Vingan Marinela a coordonat productiile elevilor din clasa a IX a D si a X-a D care au obtinut mentiuni si premii speciale.
- Concursul județean cu participare nationala „A la Une”
- Baloș Bianca a coordonat echipa formata din 4 elevi din clasa a XI-a D, obtinand Premiu special.
- Iobb Laura a organizat si participat cu elevii clasei a X-a D la concursul naţional „ A la UNE ” , 27-31 martie 2023 unde a obtinut Premiu special cu echipa „Clap-clap”.
- Vingan Marinela a organizat si participat cu un echipaj de la liceu din clasa a IX a D care a obtinut Premiu special.
- Concursul județean „A la découverte du cinéma français”
- Baloș Bianca a organizat și participat cu elevii la concursul “À la découverte du cinéma français“, din 3 aprilie 2023 şi a obtinut menţiune specială cu echipa „Les francophones”- IX A.
- Erimescu Oana a participat cu cu echipa „Les jeunes filles sympas”- Ghilezan Diana, Gioaga Denisa din XII D si a obtinut mentiune.
- Iobb Laura a obtinut menţiune specială cu echipa „Les franco-filles” formata din elevele Toth Ioana si Tudorica Maria din clasa a XI -a A.
- Vingan Marinela a participat cu echipa ,,Cœurs des dragons”„ din clasa a XII a A, formata din Marusca Ciprian si Apostol Ayana si a obtinut Premiul II.
- Concursul județean „Forts en Francophonie”
- Baloș Bianca a participat cu elevii Leureanu Eric şi Jurcul Patricia din clasa a VIII-a la concursul «Forts en Francophonie».
- Iobb Laura a obtinut Premiul I cu echipa formata din elevele Mitron-Tomesc Daiana , Paiovoici Maia din clasa a VII-a A.